PERSBERICHT
Zwolle, 16 juni 2014
Aanpak laaggeletterdheid Steenwijkerland succesvol
Laaggeletterdheid is niet een op zichzelf staand probleem. Wie z’n taalvaardigheden verbetert, verbetert z’n zelfbeeld, z’n kansen op de arbeidsmarkt, z’n volledige deelname aan de maatschappij. De gemeente Steenwijkerland, met zo’n 4000 laaggeletterden, steekt daarom in op een brede aanpak. Samen met welzijnsorganisaties, bedrijven, vrijwilligers, Stichting Lezen & Schrijven en onderwijsinstellingen Landstede en Deltion wordt het probleem met grote voortvarendheid aangepakt. En met succes.
Steenwijkerland – In Nederland hebben 1,5 miljoen mensen problemen met lezen en schrijven. Uit cijfers blijkt dat in Steenwijkerland 13% van de bevolking laaggeletterd is, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (10%). De gemeente wil het aantal laaggeletterden terugdringen met het breed ingezette beleidsplan ‘Aanpak Laaggeletterdheid is investeren in de toekomst’. De bedoeling is om de taalvaardigheid te versterken van mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het leuke is dat heel veel bedrijven, particulieren, welzijns- en vrijwilligersorganisaties meedoen en zich ten volle inzetten om samen met de gemeente en de Stichting Lezen & Schrijven van het plan een succes te maken. Vrijwilligers zijn opgeleid tot taalcoaches, werkgevers geven deelnemers een kans op werkervaring of om hogerop te komen en mensen die moeilijkheden hebben met lezen en schrijven kunnen terecht bij het Taalpunt in de bibliotheek, een perfecte locatie waar vraag en aanbod bij elkaar komen. ROC’s Landstede en Deltion bieden laagdrempelige cursussen aan op verschillende locaties in de gemeente Steenwijkerland.
Nieuw is de samenwerking met Kringloopwinkel Steenwijk, een centraal middelpunt als het gaat om nieuwe kansen, niet alleen voor goederen maar ook voor mensen. Daar biedt Landstede de cursus Lezen & Schrijven voor laaggeletterden, ofwel NT1, Nederlands als eerste taal. Er zijn inmiddels twee groepen gestart: op dinsdagochtend NT1 voor medewerkers van Kringloopwinkel Steenwijk en externe cursisten, en op dinsdagmiddag NT2 (Nederlands als tweede taal, voor externe cursisten. De docent wordt bijgestaan door twee taalcoaches. In totaal werken bij Kringloopwinkel Steenwijk zo’n 126 medewerkers, vrijwillig en betaald, waaronder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Veel bereikt in korte tijd
‘Wat het beleidsplan zo sterk maakt, is dat iedereen zo bevlogen en enthousiast meedoet’, vertelt beleidsmedewerker Maatschappelijke Ontwikkeling Reneke Boer. ‘Door mensen met elkaar te verbinden en te netwerken kunnen we de laaggeletterdheid in deze regio op een adequate manier aanpakken. Dat betekent dat ik niet achter m’n bureau blijf zitten, maar op pad ga. Het is een zoektocht: je moet er een beetje gevoel voor krijgen waar je moet zijn.’ De aanpak is in augustus 2013 van start gegaan. ‘In de afgelopen periode is gesproken met ongeveer 130 cursisten die waar mogelijk zijn ingedeeld of verwezen. Er zijn 6 ROC-groepen met gemiddeld tien personen per groep, 23 taalcoaches en er zijn 28 matches gemaakt tussen taalcoaches en mensen die behoefte hebben aan taalondersteuning, in groepen of individueel. Het loopt als een trein. Omdat iedereen met zoveel passie meewerkt, gaat het nu met heel grote stappen. Volgens de Stichting Lezen & Schrijven hebben we in korte tijd heel veel bereikt.’ Anderstalige deelnemers van de NT2-cursussen (Nederlands als 2e taal) leren taal en rekenen, maar ondertussen leren ze bijvoorbeeld ook waar hun kinderen in de diverse basisschoolgroepen mee bezig zijn. ‘Dat werkt perfect, ouders staan te dringen. We zijn nu bezig met ambassadeurs voor de aanpak van laaggeletterdheid, zodat mensen zich meer vanuit zichzelf aanmelden. Dat is namelijk geen vanzelfsprekendheid. Mensen zijn heel behendig in het verbergen van hun laaggeletterdheid, daar moet je oog voor krijgen.’ Bij zowel NT1 als NT2 gaat het om vraaggericht onderwijs. Daarvoor zijn Landstede en Deltion ingeschakeld. ‘Landstede is hoofdaannemer, beide scholen nemen elk de helft van de cursussen voor hun rekening. Het betreft maatwerk. Deelnemers zijn mensen die nooit lol hebben beleefd aan lezen en schrijven, waardoor die vaardigheden er nooit zijn geweest of verloren zijn gegaan. Daar moet wat aan gedaan worden. Ze moeten het waardevol en het liefst leuk gaan vinden. Want het gaat niet alleen om lezen en schrijven, het is veel breder. Het gaat om het opbouwen van zelfvertrouwen, sociale activering, gezondheid, de eigen ontwikkeling, het vinden van een baan.’
‘Nu gaat het al een stuk beter met de spelling’
Cursist en Medewerker Kringloopwinkel Richard Keizer (23) is vier weken geleden begonnen met NT1. ‘Soms heb ik moeite met brieven schrijven’, vertelt hij. ‘En als ik mijn zusje van twee jaar voorlees, heb ik moeite met moeilijke woorden.’ Richard werkt in het magazijn van Kringloopwinkel Steenwijk. ‘Iemand van kantoor vroeg of ik mee wilde doen. Dat wilde ik wel. Eerst vond ik het wel moeilijk, vooral de eerste dag. Maar daarna werd het steeds gemakkelijker. Dat komt omdat er meerdere collega’s van mij in de groep zitten en het scheelt ook dat het in de Kringloopwinkel is. Als het op een school was geweest, was het een stuk moeilijker geweest, denk ik.’ Richard moest wel weer wennen aan het leren. ‘Het was zeven jaar geleden dat ik van school af ben gegaan. Ik deed praktijkonderwijs. Ik heb altijd liever met de handen gewerkt dan met de neus in de boeken gezeten. Lezen vond ik gewoon niet makkelijk, ik kon het heel moeilijk vasthouden en ik vond er gewoon niks aan. En ik begreep vaak ook niet wat er stond. Nu gaat het al een stuk beter met de spelling.’ Richard las geen krant, hij keek ook geen film met ondertiteling en het invullen van formulieren was ook moeilijk. ‘Als ik een lastig woord tegenkwam vroeg ik aan mijn ouders wat er stond. Straks hoeft dat denk ik niet meer.’ In de groep van Richard zitten ongeveer vijftien mensen. ‘En die zijn weer onderverdeeld in drie groepen, want de een werkt sneller dan de ander. Er zijn collega’s van de Kringloopwinkel, maar ook mensen van andere bedrijven.’ Hij is blij dat hij voor de cursus gekozen heeft. ‘Ik kan er veel van leren en ik ontdek dat ik misschien wel meer kan dan ik dacht. Dat vind ik heel leuk. Wie weet kan ik ooit nog wel kassawerk doen bij de Kringloopwinkel.’
Foto: Kringloopwinkel Steenwijk